Freek Polak: Stop discriminatie van drugsgebruikers

Freek Polak, gepensioneerd psychiater, toont overtuigend aan dat drugsgebruikers in Nederland systematisch worden gediscrimineerd. "Kwaliteitskranten bieden hun lezers regelmatig wijnen aan, in een sfeer van fijn genot van het goede leven. In het andere geval wordt het normaal gevonden dat mensen als uitschot worden behandeld".

Het artikel van Polak is een reactie op een hoofdredactioneel commentaar in de Volkskrant van 4 april waarin wordt gesteld dat bestrijding van discriminatie een prioriteit van de overheid moet worden. De Volkskrant weigerde het artikel te publiceren.

De hardnekkige instandhouding van het nationale verbod op bepaalde drugs, terwijl de lucratieve markten van alcohol en tabak netjes geregeld zijn, is onmiskenbaar een geval van discriminatie. De argumenten die worden aangevoerd om drugsverboden en deze discriminatie in stand te houden, gaan vooral over schade aan de gezondheid en het risico op verslaving door drugsgebruik. Net zoals bij roken en drinken dus.

De geïnstitutionaliseerde discriminatie van drugsgebruikers moet ophouden!

Freek Polak

Als gepensioneerd preventiewerker drugs en infectieziekten ondersteun ik de stelling van Freek!
John Deckers